Fietspendelen naar het werk: “Altijd op tijd, nooit file.”

"In de file zie je de tijd tikken en je bent machteloos.
Met de fiets kun je dat allemaal vermijden."

  • Tim Maenhout, Zomergem

Tim Maenhout pendelt dagelijks van Zomergem (Lievegem) naar zijn werk in Gent en terug. Zo’n 160 kilometer per week is dat. We nodigden hem uit op ons kantoor voor een gesprek en vroegen Tim waarom hij die keuze maakt en waarom meer mensen dit zouden kunnen doen. Hij kwam… met de fiets.

Wat betekent fietsen voor jou?

“Fietsen is voor mij eerst en vooral puur vervoer! Ik gebruik de fiets zeer veel voor mijn werk, van Zomergem naar alle uithoeken van Gent. Heen en terug is dat ongeveer 40 kilometer. Voor mij gaat dat vrij snel gaat en gemakkelijk. Fietsen is tamelijk voorspelbaar: ik ben altijd op tijd als ik tijdig vertrek. Het is ook sport. Vorig jaar ben ik gestopt met volleybal en ik viel een beetje in een gat. Fietsen is voor mij een andere vorm van sport, gratis en weinig belastend. Het is ook iets wat je dagelijks kunt doen en het is puur ontspanning: als je thuis of op je werk aan komt is je hoofd leeg.”

Maar je vertrekt wellicht wel een stuk vroeger?

“Nee, ik denk dat ik met mijn auto op 40 minuten in Sint-Amandsberg sta en met mijn fiets op 45 tot 50 minuten, dat scheelt dus echt niet veel. Je leert ook veel mooie wegjes kennen. Als ik naar het station Gent Sint-Pieters rij bijvoorbeeld heb ik een weg gevonden dwars door de natuur waarop ik misschien 15 tot 20 auto’s tegenkom.”

Hoe reisde je ervoor en waardoor is dit veranderd?

“Bij mijn vorige werkgever had ik een bedrijfswagen, maar voor de korte afstand Lovendegem-Zomergem voelde dat raar. Je verplaatsen in Gent is niet zo eenvoudig: een parkeerplaats zoeken is altijd een uitdaging, het verkeer gaat vrij traag… Als je kijkt naar een alternatief naast de auto heb je de bus, maar dat is niet echt supersnel en je komt ook niet meteen waar je wil zijn. Bij het veranderen van werkgever kende ik ondertussen de Gentse verkeerssituatie dus heb ik er toen meteen voor gekozen om met de fiets te pendelen. Zo kun je reizen van deur naar deur zonder parkeerplaats te moeten zoeken.”

“Het is ook zeer economisch! Als ik aan het station moet zijn kost mij dat 15 euro om de auto te parkeren, plus mijn verbruik van benzine en de auto zelf. Als je dat allemaal optelt en vergelijkt met de fiets en de fietsvergoeding, dan is het duidelijk dat een fietsrit zeer economisch is. Ook die voorspelbaarheid is zeer belangrijk. Er zijn nog wel afspraken geweest waarvoor ik besloot om toch de auto te nemen, maar het frustreert dan als je in de file staat: je ziet de tijd tikken en bent machteloos. Met de fiets kun je dat allemaal vermijden.”

“Natuurlijk moest ik me wel aanpassen om die fietsverplaatsing te doen. Een douche op het werk is een voorwaarde want als ik fiets, fiets ik door en dan zweet ik. Als je dan niet kunt douchen bij aankomst, heb je een probleem. Ook een locker op je werk om kleren in op te bergen is handig en je moet aan verse kledij denken. Dus je moet je wel wat organiseren.”

Hoe lang doe je dit nu en met welke fiets?

“Ik doe dat nu anderhalf jaar. Nochtans is de uitdaging er niet kleiner op geworden. Ik werk voor een organisatie die werkt met mensen met een verstandelijke beperking. Wij bieden bij Brake-Out (www.brake-out.be) een leerprogramma aan dat we in alle Vlaamse hoofdsteden willen aanbieden, dus ik zit momenteel ook in Leuven, Antwerpen en Gent. Maar ook dan ben je veel sneller met de vouwfiets en de trein dan met de wagen. Bovendien kan ik werken op de trein door internetverbinding te maken via mijn telefoon.”

Word je door je werkgever voldoende ondersteund en gemotiveerd voor deze manier van pendelen?

“Tijdens de onderhandeling met mijn nieuwe werkgever werd er wel gezegd dat er zoveel mogelijk gereisd wordt met het openbaar vervoer. We hebben wel enkele bedrijfsauto’s ter beschikking. Maar als je er gaat op letten, heb je die eigenlijk niet nodig behalve als je veel materiaal wil vervoeren of met een groepje mensen op weg bent. Zelden neem ik een auto.”

“Faciliteiten zoals een douche zijn natuurlijk een steun, die was er al toen ik er begon. Ook de fietsvergoeding is bij de meeste werkgevers al ingeburgerd en dat dekt wel ongeveer de kosten. Ik denk dat ik op een jaar tijd mijn fiets bijna terug betaald heb gekregen.”

Worden je collega’s geïnspireerd door je motivatie?

“Ik ben één van de weinigen die van zo ver met de fiets komt. Eén collega begint mijn voorbeeld te volgen. Het leeft ook wel onder collega’s, we hebben bijvoorbeeld meegedaan aan de campagne ‘Go with the velo’ van Cera. Daarbij worden mensen aangemoedigd om één dag per week met de fiets naar het werk te gaan, met het doel om er op termijn een gewoonte van te maken. Op mijn vorig werk heb ik een subsidie aangevraagd bij het pendelfonds. Mijn werkgever ontving 50.000 euro om te spenderen aan fietsen, fietsenstalling, kledij, etc. Dus zeer interessant om duurzame mobiliteit op het werk te stimuleren.

Zijn er nog voordelen die je ondervindt door te fietspendelen?

“Mijn algemene conditie is beter! Ik ben vrij sportief aangelegd en ik merk nu dat als ik ga lopen, mijn conditie echt beter is in vergelijking tot vroeger. Ik kan mijn hartslag langer omhoog houden. Vroeger volleybalde ik maar dat is statischer, je haalt minder je hartslag omhoog dan bij het fietsen. Ik meet mij ook graag eens bij het fietsen. Als ik in het spoor zit van zo’n snelle elektrische fiets of racefiets, dan gaat die hartslag automatisch omhoog. Zo daag ik mezelf uit en verbeter ik dus mijn algemene conditie. Ik meet ook geregeld hoe snel ik heb gereden, ik probeer dat te verbeteren. Als ik dan een nieuwe route vind, probeer ik daar mezelf weer te verbeteren… Die individuele competitie zit er wel in.”

Met welke fiets pendel je?

“Ik rij met een mountainbike. Elektrisch pendelen hoeft voor mij niet. Behalve de speed pedelecs steek ik alle elektrische fietsen voorbij met mijn mountainbike. De speed pedelecs gaan sneller. En ja, soms kijk ik wel eens jaloers want dat gaat op een heel grote snelheid, maar ik vind het ook tof om sportief bezig te zijn. Die mountainbike kan ik ook nog ergens anders gebruiken. Soms denk ik aan een racefiets, maar een nieuwe fiets moet dan ook weer extra beveiligd worden. Elektrisch heb je dan ook weer de batterijen die je moet opladen, ik zie mezelf dat niet doen. Ik ben nu volledig georganiseerd op de mountainbike, dus zal het voorlopig daarbij blijven.”

Wat zou het pendelen nog aangenamer en makkelijker te maken?

“Fietspaden die in de natuur geïntegreerd zijn, zijn echt een meerwaarde. Als ik zie wat nu aan het gebeuren is tussen de Bourgoyen en het station van Sint-Pieters: dat is een prachtig pad en zal zeker meer mensen op de fiets krijgen. Het is een zeer groot verschil en zoveel aangenamer als je die grote wegen kunt ontwijken. De kennis van dit soort wegen ontbreekt wellicht nog bij veel mensen. Als ik naar Gent Sint-Pieters wil rijden, fiets ik langs kleine wegjes via Merendree, Drongen, langs het spoor en dat is zalig! De grote rechte baan is saai en demotiveert.”

Hoe vind jij die routes, via bepaalde apps of websites?

“Als ik terug naar huis rij en tijd heb, probeer ik gewoon de’ trial & error’ methode. Tegenwoordig vind je met je smartphone toch altijd de weg terug in geval je ‘verdwaalt’. Gewoon proberen! Voordeel aan een mountainbike is ook dat je onverharde stukken weg kunt proberen. Routes delen helpt ook. Bijvoorbeeld tijdens Tournée Pédale [nvdr: een campagne in mei van beweging.net om mensen ertoe aanzetten hun auto drie weken niet te gebruiken] reed ik mee met iemand door de Bourgoyen en heb ik ook weer een nieuwe route ontdekt. Op een kaart kun je veel zien, maar of het er mooi is of niet ontdek je pas door er te fietsen.”

Je fietst wellicht niet enkel voor je woon-werkverkeer?

“Nee, ik fiets daarnaast ook recreatief met de mountainbike. Deze vakantie zal ik in Oostenrijk zeker de fiets nemen. Dat is dan een leuke uitdaging: mij kunnen meten met anderen. Soms gaan we met het gezin ergens naartoe en dat ik dan fiets terwijl de rest met de auto gaat.”

Wil je nog iets meegeven aan onze lezers?

“Durf testen, durf proberen! Eén van onze waarden op het werk is ‘durven doorgaan’ en dat moeten mensen meer doen: eens de knop omdraaien, durven doorgaan en pas dan weet je hoe het voelt en welke impact je eigenlijk hebt.”

Met het project Fietsdelen Meetjesland zoeken we mogelijkheden om (elektrische) fietsen te delen zodat mensen ze kunnen uitproberen. Lijkt jou dat een goed idee?

“Zeker met een elektrische fiets! Ik heb het ook al geprobeerd en eigenlijk is het wel een groot gemak. Pas door je woon-werkverkeer daar effectief eens mee uit te testen, leer je het appreciëren. Ik denk dat er nog veel mensen zijn die daardoor zouden beseffen dat ze met de fiets heel vlot ergens geraken. Zeker nu het verkeer overal nog meer dichtslibt en er toch een steeds grotere mobiliteit verwacht wordt, zal fietspendelen alleen nog maar toenemen.”

 

Laat het ons hopen!